Nu jij weet wat greenwashing is (lees dit in onze vorige blog!) willen we je vandaag uitleggen hoe je dit herkent. Hoe kunnen we allemaal onze verantwoordelijkheid pakken om greenwashing tegen te gaan? Het eerste teken is communicatie, bedrijving die niet aan greenwashing doen zullen open en transparant communiceren. Ze vermelden op hun website op welke manier ze aan duurzaamheid werken en welke struikelpunten hier nog liggen. Het is duurder om slow fashion te produceren dan fast fashion, dus mogelijk liggen hier nog uitdagingen voor het merk. Als ze hier bewust aan werken dan zullen ze het aan je laten weten, of je kunt hen er naar vragen. Hun beweringen worden ondersteund door erkende certificaten en normen vanuit de overheid. Let wel, deze certificaten moeten worden betaald. Dus het kan zijn dat jou favoriete merk nog niet zo ver is! Mail hun dan, hoe ze hun beweringen kunnen onderbouwen.
Vaak zie je prachtige (misleidende) fotografie, met een model in de natuur of in groene kleding. Vraag jezelf dan af op welke manier deze fotografie iets toevoegt of uitlegt wat betreft de duurzaamheid. Mocht je er verder geen informatie over kunnen vinden op de website, is het waarschijnlijk greenwashing. De term; ‘duurzaam’ is een veelgebruikte term, terwijl vaak niet wordt uitgelegd op welke manier het product dan duurzaam is. Deze term is heel breed in te vullen, maar zonder onderbouwing lijkt het vaak op greenwashing. Ofwel, strooien met mooie termen maar niet onderbouwen hoe hier aan gewerkt wordt.
Zoek naar een pagina over duurzaamheid van een merk om te kijken wat het merk aan duurzaamheid doet. 1 product gemaakt van betere stoffen maakt nog geen duurzaam label. Wanneer een groot fast fashionmerk veel goedkope mode maakt, zoek dan altijd naar de informatie achter dat ene duurzamere product. Afsluitend, het gebruik van materialen. Een merk kan duurzame materialen gebruiken maar als dit één artikel is of maar voor een x percentage van het artikel is dit nog niet een hele duurzame manier van produceren. Het is een stap in de goede richting, maar het kan nog duurzamer.
Het is een grotere uitdaging om duurzaam te produceren dan om fast fashion te produceren. Daarom zijn alle kleine stappen in de goede richting al een verbetering!
Geef een reactie